IJzers onder, gletsjer op

23 oktober 2016 - El Calafate, Argentinië

Gisteren hebben we zo'n dag gehad waarvan je aan het einde zegt: daar gaan we nog vaak aan terug denken. We werden 's morgens opgehaald en in zo'n twee  uur naar het Parque Nacional Los Glaciares gereden. Daar aangekomen werden we eerst met de boot over de Rico Arm naar de overkant gebracht. Het uitzicht op de voorkant van de Perito Moreno gletsjer was adembenemend.

Daarna kregen we uitleg van de gidsen en werden de zogenaamde "crampons" onder gebonden. De eerste meters op het ijs waren wat onwennig maar al gauw hadden we de slag te pakken. Tijdens de anderhalf uur durende tocht vielen we van de ene verbazing in de andere. Het landschap is zo mooi en fascinerend. En dan het besef dat je op zo'n enorme gletsjer loopt. We hebben al veel gereisd  en veel mooie momenten beleefd maar deze komt zeker ergens bovenaan in dat lijstje.

Nadat de boot ons had terug gebracht kregen we nog een uur de tijd om via de zogenaamde balkons de andere kant van de gletsjer te zien en met een beetje geluk een stuk ijs te zien afbreken. We hebben het een paar keer mogen aanschouwen en het donderend geweld waarmee dit gepaard gaat is niet te beschrijven.

Tot we 's avonds naar bed gingen hebben we nog verschillende keren tegen elkaar gezegd: "wat een dag he"...

1. Christine:
    23 oktober 2016
    WAUW!!!!!!!!!! Kan er nix anders van maken....wat n pracht weer. Onvoorstelbaar dat jullie in Argentinië zijn
  2. José:
    23 oktober 2016
    Wat een supermooie foto's! Prachtige natuur!
  3. Dave:
    24 oktober 2016
    Ik kan me echt voorstellen waarom je zo graag hier heen wilde. In één woord adembenemend!! Geniet nog saampjes en goede vlucht richting Salta! XXX
  4. MaPa:
    24 oktober 2016
    Jullie zijn ijskoud goed.
    Indrukwekkende foto's, maar wel met gedurfde acties.
    Dit is echt bijzonder.