Andes outback drive

27 oktober 2016 - Purmamarca, Argentinië

Vanuit Estancia Sayta zijn we in zo'n 5 uur naar Purmamarca gereden, een pittoresk dorpje midden in de Quebrada (kloof) Humahuaca. De kleine huizen van aardeklei zijn tegen de Zevenkleurenberg gebouwd; de Cerro de los Siete Colores. Het is de bekendste plek in de Quebrada en dankt z’n kleuren aan de mineralen in de bergen.

Dit is onze uitvalsbasis voor een paar dagen kris kras door het rode hart van Zuid-Amerika. We hadden natuurlijk wel al wat gelezen over de omgeving en wat foto's bekeken, maar wat we hier aan natuurschoon voorgeschoteld krijgen... Wij vinden het nu al dé verrassing van onze reis.

We verblijven in een gezellige refugio ingericht in de sfeer van de omgeving. Als je naar buiten loopt word je omringd door een muur van bergen onder een knalblauwe lucht. Omdat we pas rond vijf uur arriveerden, hebben we gisteren alleen even in het dorpje rondgeneusd en een mooie wandeling rond de Zevenkleurenberg gemaakt. De zon was toen al verdwenen dus een foto van - de voorkant van - deze berg volgt nog.

Voor vandaag stond een bezoek aan de De Salinas Grandes op het programma. Dit is de derde grootste zoutvlakte ter wereld. De Argentijnen noemen deze zoutvlakte ook wel ‘océanos blancos’ wat witte oceanen betekent. We kunnen ons er wel iets bij voorstellen; zover als je kunt kijken is het wit wit en nog eens wit. Een zonnebril is dan ook echt een must. Omdat het zo vlak is, kun je bij het fotograferen optische illusies tot stand brengen,met dank aan onze gids. Een indrukwekkende ervaring.

De weg naar Salinas Grandes is overigens zo mogelijk nog mooier. Honderden bochten voeren je naar het hoogste punt op 4.170 meter boven zeeniveau. Na elke bocht wil je weer stoppen omdat het ene uitzicht nog mooier is dan het andere. We hebben natuurlijk alles vastgelegd maar dit is er weer echt zo eentje waar je middenin moet hebben gestaan. Lucky us.

1. MaPa:
    28 oktober 2016
    Dit blijft maar doorgaan. Wat een ongelofelijke mooie reis.
    Wij genieten mee door jullie prachtige foto's.
  2. Jacqueline Fitten:
    30 oktober 2016