Estancia Sayta

26 oktober 2016 - Salta, Argentinië

Na een paar dagen "off the grid" zijn we weer online. Maandagavond na een nogal turbulente vlucht - de storm was vanuit het vliegtuig te zien - in Salta bij een knusse B&B geslapen. Na het ontbijt zijn we met een pick-up opgehaald voor een dag en nacht op de Estancia Sayta. Estancia betekent ranch en Sayta betekent "waar de tijd stil staat". En dat gevoel hadden we ook echt - zeker zonder wifi -. We hebben daar even mogen proeven aan de gaucho lifestyle, die zich centreert rond de natuur en het zorgen voor dieren.

's Morgens zijn we met een groep een uurtje of twee gaan paardrijden, waarna we met onze stijve benen en pijnlijke konten in de tuin mochten neerstrijken om van een glaasje rode wijn te genieten. Zoals de meesten van jullie wel weten zijn Daniel en ik allebei geen wijndrinkers maar deze dronk goed weg - zie ook foto van later op de avond -. Daarna hebben we tijdens een uitgebreide en overheerlijke lunch gezellig zitten kletsen en we hebben e-mail adressen uitgewisseld met een stel uit Nieuw Zeeland want, zo zeiden ze, mochten jullie ooit onze kant op komen zijn jullie van harte welkom.

Wij waren de enigen die een overnachting geboekt hadden - als je het doet moet je het goed doen - dus na de lunch werden de paarden wederom voor ons gezadeld. Deze keer ging naast een gaucho ook een van de twee Zwitserse vrijwilligsters mee. Leuke meiden. Tegen zeven uur keerden we terug en zijn we lekker ff een tukkie gaan doen.

Om negen uur werden we aan het diner verwacht, wat bestond uit een enorme berg spaghetti bolognese. Familiehoofd Enrique vertelde ons over het leven op zijn ranch. Hij sprak een beetje Engels maar het meeste ging in rap Spaans, hetgeen dan weer door de dames werd vertaald. Het blijkt dat Erica Terpstra met het programma Erica op reis op zijn ranch is geweest en daar is ie maar wat trots op. We gaan het programma thuis nog eens even opzoeken.

Moe van de enerverende dag hebben we heerlijk (uit)geslapen. Na het ontbijt werd onze auto gebracht en kon de "Andes outback drive" beginnen.