Iguazu

31 oktober 2016 - Foz do Iguaçu, Brazilië

De Iguazu watervallen bestaan uit een verzameling watervallen met een totale breedte van bijna drie kilometer op de grens van Argentinië en Brazilië. In totaal zijn er zo'n 275 afzonderlijke watervallen.

In 2007 hebben we de Victoria Falls in Zimbabwe bezocht, zeker geen kleintje onder de watervallen. Iedereen die we voor en tijdens onze reis over de watervallen bij Iguazu gesproken hebben zei dat ze ongeëvenaard zijn, maar toch gingen wij er een beetje met zo'n "we zullen ons er maar niet teveel van voorstellen dan kan het ook niet tegenvallen" gevoel naar toe. Nouuuu, dat gevoel was heel snel verdwenen.

Gisteren hebben we de Argentijnse kant bezocht en inderdaad, we hebben er een hele dag voor nodig gehad. Van boven recht in de 'Garganta del Diablo' (Duivelskeel) kijken was echt spectaculair. Je begrijpt meteen hoe dit gedeelte aan die naam is gekomen. We hebben het met een nat pak moeten bekopen maar het zonnetje droogde ons weer binnen tien minuten op.

Vanmorgen zijn we in alle vroegte de grens overgestoken. En waar je je aan de Argentijnse kant vooral op, onder of over de watervallen begeeft, aanschouw je aan de Braziliaanse kant voornamelijk het indrukwekkende totaalplaatje.

De omgeving van de watervallen is een subtropisch regenwoud waar zoogdieren, reptielen en enorm veel vlinders en vogels voorkomen. Veel daarvan zijn zeldzame of zelfs bedreigde soorten. Bijna alle vogels zijn opvallend en bontgekleurd. Voor degenen die 'm kennen: je waant je in de animatiefilm Rio. We hebben een paar mooie exemplaren gespot waaronder zelfs een toekan, maar helaas wilde die niet voor ons poseren.

Pal naast ons hotel bleek echter het Parque das Aves (park van de vogels) te liggen en we hadden gelezen dat je daar bij verschillende vogelsoorten in de kooi mag om ze van nabij mee te maken. Ze hebben vogels uit alle hoeken van Brazilië en uit verschillende delen van de wereld. Veel van hen zijn bedreigde soorten. We hebben ons de ogen uit gekeken en.... toch de toekan op de gevoelige plaat vast weten te leggen.

Morgen begint alweer het laatste deel van onze reis en vliegen we naar Rio de Janeiro. Daar maken we woensdag
nog wel een fietstocht om wat highlights te bekijken, maar we willen deze dagen voornamelijk gebruiken om even
lekker bij te komen en alle indrukken van de afgelopen weken eens goed te laten bezinken.

1. Paula:
    1 november 2016
    Ben gek op watervallen en deze zijn natuurlijk helemaal geweldig. Wat een mooie kleurrijke plaatjes, daar word je toch vrolijk van. Kan mij niet voorstellen dat mensen in Zuid Amerika depressief worden. Kleurrijke wereld, opzwepende muziek en dans!
  2. Cecile:
    1 november 2016
    och wat een mooie foto's vooral van die van jouw Marjan bij de watervallen kon wel uit de FA reclame komen...
  3. MaPa:
    1 november 2016
    Jullie hebben ons weer verrast met deze prachtige opnames.
    Straks nog het geluid erbij, en dan kunnen we nog meer genieten.
  4. Hans:
    2 november 2016
    Fantastische reis, prachtige foto's en 't sjtraolt d'r vanaaf wie det g'r d'rvan geneet!
    Sjoon om elke keer weer 'n bietje mit te kinne geneete.
    Väöl reisplezeer nog.