De Karamojong

28 september 2017 - Moroto, Oeganda

Na een rit van zo'n 8 uur komen we aan bij Mount Moroto, midden in Karamoja, waar zich de Karamojong stam bevindt. De stam is gelieerd aan de Masai in Kenia & Tanzania. Karamoja is een tijd onrustig geweest door de "cattle raids" die hier hebben plaatsgevonden tussen onder andere Karamojong en Turkana.

De Karamojong zijn nomadische veehouders die rondtrekken door een gebied op zoek naar vers gras. Naast veehouder zijn de Karamojong van oudsher ook veedieven en voor 1979 werd vee van andere stammen gestolen. Zo nu en dan kwam het tot een gevecht. Nadat Idi Amin in 1979 verslagen is, trekt zijn leger naar het noorden, waardoor de Karamojong in het bezit komen van een heel arsenaal aan AK 74's, en de "onschuldige" gevechten plaatsmaken voor bloedige confrontaties. Destijds een reden om niet door Karamoja te reizen. Echter, na een succesvolle ontwapening tussen 2006 en 2011 is het gebied veilig verklaard.

Matoke Tours heeft een goede relatie met Theo Vos, zoon van een oud Nederlandse Missionaris en Karamojong moeder die zijn leven heeft gewijd aan het conserveren van zijn voorouderlijke cultuur. Hij organiseert duurzame activiteiten in de omgeving waarbij de opbrengst ten goede komt van de ontwikkeling van het gebied.

Nadat we onze spullen in de kamer hebben gezet, gaan we met een Karamojong gids de omgeving van Mount Moroto verkennen. Al snel hebben we een hele kinderschare aan onze broek hangen. De Karamojong kids krijgen graag bezoek
van de Mzungu (blanke) en ze willen maar al te graag voor foto's poseren om vervolgens te schateren bij het zien ervan.

Alvorens we de volgende dag doorreizen naar Kidepo Valley, brengen we 's morgens een bezoek aan de stam.

1. Marielle:
    3 oktober 2017